Begin to live!

Kezdj élni!

Lakóautó vagy lakókocsi?

Avagy lakóautó-tuajdonossá válásunk története

2017. március 27. - kezdjelni

Ha vonz a szabadság, ha régóta tervezed, hogy autód volánja mögött bejárod Európát, és mindezt kötöttségek nélkül szeretnéd megtenni, legjobb, ha magaddal viszed a lakásod valamilyen formában. Így nem kell izgulni a szállásfoglalások miatt, és ami még jobb, bármikor dönthetsz úgy, hogy megváltoztatod a terveidet. Sőt, tervezned sem kell.

A legfontosabb eldönteni, hogy mire is vágysz tulajdonképpen, hogy az álmaidhoz lakókocsira vagy lakóautóra van-e szükséged. Ne az áruk legyen meghatározó, hanem az, hogy mire szeretnéd használni.

lakoinfogr.png

Lakókocsi

A lakókocsi egy vontatvány, amit a saját autóhoz csatolva el tudunk húzni valahová, ahol nyaralni szeretnénk. Akár minden nap máshol alhatunk, ha nyaralóhelyünkön rosszra fordul az idő, csak tovább állunk. Figyelni kell azonban arra, hogy lakókocsit vontatni nem szabad mindig mindenhol, és éjszakára be kell állni vele kempingbe. Legnagyobb előnye az, hogy amikor már beköltöztünk a kiválasztott parcellánkra, személyautónkról lecsatolva szabaddá válunk, és kényelmesen indulhatunk a környék felfedezésére. A lakókocsiban minden a sajátunk, minden a mi kis megszokott tárgyunk, és az ágyban is csak mi alszunk. Így igazán otthon érezhetjük magunkat bárhol is vagyunk.

Lakóautó

A lakóautó olyan jármű, mely magában foglalja az autó és a lakókocsi előnyeit is. Gyorsabban lehet vele haladni, mintha lakókocsit húznánk magunk mögött, és nem is vagyunk arra kötelezve, hogy kempingbe álljunk be vele. Vadkempingezni mindenhol tilos, de Európa-szerte léteznek úgynevezett lakóautós parkolók, ahová éjszakára, vagy 1-2 napra is akár megállhatunk, így sokkal rugalmasabban tervezhető a lakóautós túránk. Lakóautóval pedig egy éjszakára megállva többnyire nem küldenek el minket sehonnan, ha nem állunk neki kipakolni és egy mini-kempinget építeni magunk köré J Pár napig bőven elegendő a víz és az egyéb felszerelés, így nomád környezetben, a természetben is meghúzhatjuk magunkat egy éjszakára csak ki kell választanunk, hogy milyen panoráma mellett óhajtjuk elfogyasztani a reggeli kávénkat. Hátránya az, hogy a nagy házunkat, mint a csiga, mindenhová magunkkal visszük. Amennyiben lakóautónk van, hétvégéken is könnyebben elindulunk akár a szomszéd országok egyikébe túrázni, ha nem kell hazajönni, nem kell szállást keresni. Péntek este leszaladhatunk a Balatonra, és mire mindenki ledöcög a dugóban, mi már a második fagyinál tartunk. Vagy ha csak elmegyünk kerékpározni, futni valahová a hegyekbe az erdőbe, a lakóautóba kényelmesen tudunk pakolni, és a sportolás után azonnal le tudunk zuhanyozni, majd tiszta ruhát húzva egy kávé után hazaindulni. Érdemes hát kihasználni a lakónkat, ha már annyit áldoztunk rá.

Mielőtt vásárlásra adtuk a fejünket, rengeteg lakókocsit megnéztünk, és arra gondoltunk, hogy bélelünk egyet kipróbálni milyen érzés ez a nyaralási forma. Sajnos a kölcsönözhető lakókocsik többsége siralmas állapotban van, még belépni sem volt kedvem némelyikbe, pláne nem abban aludni, étkezni, tisztálkodni. A drágák sem győztek meg és mire összeadtunk minden költséget (bérlés, gázpalack, mobil wc, tisztítás, stb.) és a szóba jöhető szimpatikus horvát, olasz, vagy francia kempingek árfekvését, úgy elszállt a kalkuláció, hogy inkább vettünk két repülőjegyet...

Természetesen a lakóautózás gondolata többé már nem hagyott nyugodni minket. Az előnyök és hátrányok alapos mérlegelése után egyre világosabban láttuk, hogy nekünk inkább lakóautó kellene és nem lakókocsi, de autót kölcsönözni, minden igényt kielégítően minimum 400, de inkább 6-700 ezer forint kiadás lett volna. Igen ám, de egy olyan lakóautó, ami már szóba jöhet megvenni, az 6-7M Ft-nál kezdődött. Megnéztünk pár olcsóbbat, amiket persze még mindig sokkal drágábban kínáltak, mint ami pénzünk egyáltalán volt rá, de nem tudtunk leállni. A legolcsóbb kategória – mármint ami a legalacsonyabb áron indul, mert a határ itt is a csillagos ég - a lakóautóvá átalakított furgon. Siralmasan ronda tragacsokat már 700.000 Ft körül lehet venni, nosza mi vettünk egyet 300.000 Ft-ért. Képzelhetitek!

img_8993.JPG

Pécsről saját lábán hazajött Budapestre és még én is kipróbáltam milyen vezetni egy ekkora dömpert. Minden, de tényleg minden koszos volt benne, majd’ szétesett, mégis jó érzéssel töltött el, hogy a miénk volt. Amikor úgy-ahogy rendbe szedtük, vettünk bele ágyneműt és függönyöket, egy forró nyári szombaton felavattuk a balatonfüredi kempingben.

img_9462.JPG

Egy baráti házaspár ott nyaralt és hétvégére meglátogattuk őket. Strandoltunk, bicikliztünk, piacoztunk Tihanyban, és ami fő, megfertőződtünk a lakóautózással.
Még a kutyusok is felfedezték maguknak :)

img_9504.JPG

Alig vártuk első lakóautós túránkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdjelni.blog.hu/api/trackback/id/tr5512372731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.03.28. 16:39:10

Köszi a leírást, várjuk a folytatást!
Már többször felmerült bennem is, hogy miért vesznek sokan furgont és alakítják át, de így már érthető.
Az a baj, hogy a lakóautónak és a lakókocsinak is van előnye és hátránya. Láttam már olyat hogy a lakóautó húzott maga után valami minikocsit. (fix rúdon, ahogy láttam)
Sajnos a vad kempingezés tiltása megöli az egésznek az értelmét. Egy kemping ára meg fele egy olcsó szállásnak és a kempingbe is "oda kell érni".

AtomCamel 2017.03.28. 17:25:55

Én sokáig azt hittem a kempingezés/lakóautózás az olcsóságról szól. NEM. Ez egy életstílus. :-) Lakóautó/kocsi kempingbeni díja elég sok. A lakóautó fenntartása is, ráadásul, azt az autót csak nagyon ritkán használják az emberek hétköznapi autóként. Szóval luxus a javából... :-(
Mi maradunk a sátrazásnál. Az sem annyira olcsó. De mi nagyon szeretünk nem a 4 fal (apartman/szálloda stb.) közt aludni, és egész nap, kinn van az ember a szabadban. Hátránya: ha esős idő van sokáig, akkor bizony kényelmetlen nagyon. :-(

laci_52 2017.03.28. 23:20:31

Láttam egy filmet valamelyik tematikus tévécsatornán: amerikai nyugdíjasok lakóautóval vándoroltak: nyáron az északi, télen a déli államokban dekkoltak le. Nem rossz élet!

Bona Fides 2017.03.28. 23:49:01

@Kinai cuccok blog: Vajon milyen okból tiltják a vadkempingezést? Vagy azt, hogy egy lakóautóban lakjak? Nem mindegy, hogy a munkámhoz használt furgonom parkol éjjel az utcán, nappal a műhelyem előtt, vagy én is benne lakom?

Bona Fides 2017.03.28. 23:55:03

@laci_52: Hát igen... Amerikában. Itt Európában lassan minden tilos. Komolyan gondolkodunk a párommal azon, hogy nyugdíjas korunkra elvonulunk valami balkáni országba, amelyik nem tagja az EU-nak. A tökünk tele van vele, hogy itt minden tilos és minden agyon van szabályozva. Én Albániával kokettálok. A lányom meg szerbül tanul és minden szabadidejét igyekszik a Balkánon tölteni a Németországban keresett pénzéből. :)

Burgermeister 2017.03.29. 06:06:50

Lakóautó!!! Anno a barátokkal igy jártuk be Európát keresztül kasul.

szsuzsanna 2017.03.29. 12:18:13

A lakóautó annak nyilván nem éri meg, aki egy évben max. két hétre tudja használni.
Lakóautó annak való:
-aki, "ki tudja használni": -vagy hosszan csavarog, -vagy, és, hétvégenként is, -és többször is, van ideje csavarogni..
- aki, hajlandó a szabad csavargásért kényelmetlenségeket is vállalni: pl.: vegyi WC ürítése, víztartály feltöltés, stb.
-aki, imádja, hogy arra kel és fekszik, hogy az ágyában kávézva, vagy kint ülve a Mont Blanc-t, a Mont St. Michel-t , vagy a tenger fölött kelő, nyugvó napot bámulja a francia Camargue-ban, -mögötte, a sós tóban flamingócsapat, vagy a jándi Tisza parton, vagy a Szatmár-Bereg csücsökben, egy csodálatos több száz diófás, "félszigeti" kempingben...-stb-stb...
-92-óta lakóautózunk, (sk..beépített mikrobusz), -előtte sátor+autó. A nyugat-európai autópálya pihenőknél, többnyire külön kijelölt hely van a lakóautóknak, de ha nincs, akkor is bevett szokás, az egy éjszakás megalvás, -sok helyen lakóautó "szervíz" is ki van alakítva.
-Egy londoni kiadó minden évben kiad az európai lakóautó-parkolókról könyveket: GPS-kordináta, odatalálási útvonal leírva, fénykép, rövid leírás, árak,- ha nem ingyenes.
-ezeket folyamatosan ellenőrzik. (az öt évvel ezelőtti franciában több mint 3800 volt!, pl)
Bocs., a lényeg, vannak magyar lakóautós net-es oldalak is, akit érdekel nézzen be.

.

bandigyerek 2017.03.29. 15:30:03

Azért ez a vadkempingezési tilalom nem igaz, a skandináv országokban, működik még a szabad áthaladás joga, Svédországban simán letáborozhatsz bárhol, akár magánterületen is, amíg nem teszel kárt semmiben, a kutya nem szól hozzád.

2017.03.30. 11:31:27

hello,

pont ebben gondolkodunk mi is..lécci írd meg mennyi volt az átalakítás kb költsége és mi volt benne(bútorok, hűtő, tűzhely..stb)

2017.03.31. 11:02:20

@szsuzsanna: ez nem megéri-nem éri meg kérdés, hanem elhatározás, hogy efelé az életstílus felé tendálunk vagy sem. mi most tervezünk venni egyet vagy egy furgont, amivel utazgathatunk két gyerekkel. lecseréljük az egyik autónkat egy mikrobuszra, én ezzel fogok munkába járni. minimális extra ráfordítás így.

szsuzsanna 2017.04.01. 10:16:37

Én, -azt írtam, hogy annak, aki évente csak két hétre tudja használni, NEM éri meg, -ezt fönntartom.
Ha, nem akarsz, a kelleténél több pénzt, munkát, gürcöt beleölni , akkor, szerintem, okvetlenül olvass bele a "magyar lakóautóklub"-ba, és nézz bele a a biwak.hu-ba is.
Ahogy írtam, már jó néhány éve, itthon is rengetegen lakóautóznak, -nagyon sokan építenek (tettnek) be különféle furgonokat , -és nagyon sokan használják munka- és csavargás "üzemmódban" is, -tehát sok tapasztalat van!
süti beállítások módosítása