Begin to live!

Kezdj élni!

Bikram jóga tapasztalatok

2016. szeptember 17. - kezdjelni

A nagy életmódváltásom jegyében beütemeztem a heti edzéstervembe a Bikram jógát, és mivel már űzöm ezt a mozgásformát több mint fél éve, gondoltam összegezem a tapasztalataimat, benyomásaimat.  Nem vagyok sem oktató, pláne nem orvos, sőt tulajdonképpen kezdőnek számítok, ezért fontosnak tartom előre leszögezni, hogy a saját véleményemet írom le. Az elérhető írott anyagok meglehetősen ellentmondanak egymásnak, és nincs nálam az igazság, de hátha meg tudok válaszolni pár kérdést annak, aki most kezdene jógázni.

Ez a fajta jóga 90 perces és mindig ugyanazt a 26 gyakorlatot végezzük kötött sorrendben egy 38-40°C-os teremben. Az óra légző gyakorlattal indul és légző gyakorlattal is végződik. Az adott gyakorlatokat, ászanákat az indiai Bikram Choudhury  választotta ki és állította sorrendbe annak megfelelően, hogy az adott gyakorlat felkészítse a szervezetet, és előnyújtsa a következő gyakorlatra. Neki ez segített meggyógyulnia súlyos balesete után, amikor az orvosok arra sem mertek volna fogadni, hogy képes lesz újra járni.

bikram-yoga-26-poses-collage.jpgfotó: www.bikramyoga.com

A meleg lényege, hogy az izmok és szalagok könnyebben nyújthatók, de éppen ezért nagyon kell figyelni a határainkra, mert nem a sérülés a cél, hanem a gyakorlatok pontos kivitelezése, a helyes tartás. Erre órán a tanárok - jó esetben – folyamatosan fel is hívják a figyelmet.

Mivel az óra nagyon lassú, van időnk arra, hogy korrigáljuk a tartást, ellenőrizzük magunkat a tükrükben. Szuperül fejleszti a testtudatot, ami más, pl. konditermi edzéseknél is igen hasznos. Persze így is elég megterhelő az óra a 38-40°C-ban - ilyen melegben intenzív mozgás már extrém terhelés lenne a szívünknek. Gondoljunk csak a nyári hőségre, akkor sem délben megyünk futni...

  • A leggyakrabban az alábbi kérdések merülnek fel az ismerőseim közt, amiket érdemes megbeszélnünk.
  1. Lefogyok tőle?
    Nem
    Persze rengeteget fogsz izzadni, ami felpörgeti a méreganyagok távozását, de ez önmagában még nem fogyaszt le senkit. Az is igaz, hogy elégetsz vele bizonyos mennyiségű kalóriát, de ha ehhez nem társítasz diétát, és visszatöltöd magadba ennek kétszeresét egy ebéd során, akkor lőttek a fogyásnak. Egyébként pedig menj le egy jógaterembe és nézz szét, hogy akik már régóta jógáznak, azok sem feltétlenül vékonyak, vagy ha vékonyak is sokszor "plötyik" mert nem végeznek mellette erősítő edzéseket, amik formálják az izmokat és alakot adnak a testnek. Ne érts félre, tisztában vagyok vele, hogy nem mindenkinek célja a feszes izmos formált test, mert ez csak szépészeti kérdés, sőt azzal is tisztában vagyok, hogy én még mindig jelentős túlsúllyal messze nem vagyok ideális. Mindenki csinálja azt, ami neki jó, csak azt vegye figyelembe, hogy akik azt a sportot végzik, amit ő most kipróbál, ott a profik úgy néznek-e ki, ahogyan ő maga szeretne. Biztos van olyan olvasóm, akinek egy ismerőse sokat fogyott, aki amúgy bikramozik, csak az a rossz hírem, hogy sokaknak én vagyok ez az ismerőse és nem (csak) a bikramtól fogytam le.

  2. Szebb lesz tőle a bőröm?
    Igen
    Az első néhány alkalom után már éreztem a változást, a karomon, a combomon és az arcbőrömön is :) Találkoztam azonban olyannal, akinek egy-két óra után borzasztó pattanásos lett a bőre, és később tisztult meg, de később már ő is nagyon pozitív véleménnyel volt. Amit én még észrevettem, az az, hogy bár nem izzadok kevesebbet, mint egyébként, de az izzadásom nem olyan erős, kellemetlen szagú, mint korábban. Ezt a  tisztább szervezetemnek tudom be. Oké, lehet, hogy nem csak a jóga miatt van, mert egyébként is egészségesebben táplálkozom, 16 kg-l cipelek kevesebbet, mint Januárban és más sportokat is végzek, de a jóga határozottan segít.

  3. Megszűnteti a hátfájdalmaimat?
    Talán megszűnteti, talán felerősíti. Csináld ésszel, beszélj az orvosoddal!
    A jógának a legnagyobb ellenérve éppen az, amit legnagyobb előnyének is szoktak mondani. Nekem szerencsére semmi baja a derekamnak, de a családomban bizony nem ismeretlen a gerincsérv betegség. Amikor elkezdtem új életemet, sokat olvastam és olvasok azóta is a mozgás fontosságáról és a helyes tartásról. Felfedeztem, hogy ülő életmódom miatt bizony könnyen lehet nekem is valamiféle porckorong degenerációm, még ha tünetmentes is. Ezért kiemelten figyelek arra, hogy milyen pózban ülök, gyakran felállok a székemből az irodában is, ha kell, akkor nyújtok, reggel mindig szakítok időt egy pár perces gerincátmozgató tornára stb. Tehát a jóga: vannak olyan gyakorlatok, melyek kifejezetten hasznosak, és olyanok is melyek veszélyesek lehetnek. Általában az előre hajlásokkal érdemes csínján bánni, és inkább előtérbe helyezni a hátrahajtásokat. Kicsit utána olvastam, hogy mely gyakorlatok azok, amelyek extrém módon terhelik a gerincet, és azokat egész egyszerűen kihagyom vagy "csökkentett módban" hajtom végre. Például az álló fej-térd tartás esetében soha nem hajolok rá a lábamra, nem is próbálom, csak felemelem a lábamat és úgy próbálom kitartani a pózt. A másik, a hirtelen felülés hanyattfekvésből, amikor rá is hajolunk előre  a lábunkra. Itt a legtöbb oktató ki is hangsúlyozza, hogy akinek gerincproblémája van, az ne csinálja, hanem guruljon ki oldalra - hát gondolhatjátok, hogy én ezt teszem. Azt hiszem jobb nem kockázattani. De átmeneti megoldás még, ha felülsz és utána egy hátrahajlást csinálsz, az előre helyett. A harmadik kritikus feladat a gerinccsavarás, amit csak nagyon egyenes tartásban szabad elvégezni, vagy sehogy. Talán a gerincsérveseknek egyenes háttal is veszélyes, de ehhez nem szeretnék tanácsot adni, beszéljetek az orvosotokkal, ha szükséges. Ezt az ászánát én vagy csak nagyon óvatosan, kihúzott háttal csinálom, vagy ha nem vagyok elég koncentrált, akkor inkább egyáltalán nem csavargatom magam.  De például imádom, hogy egyenes lábbal le tudok hajolni a földig és már-már félbehajtom magam előre, rászorítva az arcomat a lábszáramra. Ez erős erőre hajlás, ami sinén ki tudja csinálni a derekat, ezért óvatosan, lépésről-lépésre haladok és élvezem, ahogyan kinyújtja a hátamat. Úgy érzem, nekem elég is ez, és a többit a fent leírtak szerint hanyagolom.

  4. Csökkenti a stressz káros hatásait?
    Igen
    Mint minden mozgás, a jóga is segít elviselni a mindennapok stresszét, jó értelemben  kiüríti a fejünket. A környezetemben mindenki arról számol be, hogy az esti jóga annyira felpörgeti, hogy alig bír elaludni, nos, nálam ez teljesen fordítva van. Jóga után úgy érzem magam, mint akit kifacsartak, aztán amikor összeszedem magam, lezuhanyozom, iszom, megszáll egy nagyon nyugodt kellemes érzés, egy ellazult fáradtság. Hazavezetek, gyakran zenét sem hallgatok közben, mert nem esik jól a kedvenc zeném is csak zaj, inkább csak hallgatom a csendet - a belső csendemet. Egy könnyű vacsora után úgy nyúlok el az ágyamban, hogy szinte azonnal mély álomba zuhanok és utána kivétel nélkül felszabadultan, kipihenten és boldogan ébredek.

  5. Honnan tudom, hogy jó helyen jógázom?
    Ha elmentek egy jógastúdióba, a legfontosabb az, hogy figyeljetek az oktatóra. Mondjuk, ez szerintem mindenhol alap kellene, hogy legyen. Ahol én jógázom, ott nem csak a fent leírt gyakorlatoknál szoktak szólni az oktatók, hogy mit hogyan csináljunk, hanem a legtöbb esetben a helyes tartás ismertetése mellett arra is felhívják a figyelmet, hogy mik azok a hibák, amik terhelik és hosszú távon tönkre is tehetik a gerincet, vagy a térdet. Sokszor nem érezhető nagy különbség, ha magunk próbáljuk javítani, ezért nagyon ott kell lenni fejben, ellenőrizni, hogy minden úgy an-e ahogy mondják.  Egyenes hát, váll, csípő pozíció, mekkora a terpesz stb. Emlékszem, amikor elején odajött hozzám az oktató, és egyes gyakorlatoknál finoman beleigazított a megfelelő pózba, nem voltam boldog – azonnal éreztem, hogy mi volt addig hibás. Szóval szerintem kettőn áll a vásár, neked is figyelned kell, hogy azt csináld, amit kérnek tőled az oktatók, edzők, de ha ők nem javítanak ki, nem figyelmeztetnek a rossz végrehajtáskor, akkor sajnos nem az egészséged lebeg a szemük előtt, hanem a pénzed. Ha bizonytalan vagy, merj kérdezni, mert azért az oktatók sem találhatják ki ha valamivel bajod van vagy nem érted pontosan a feladatot.

Ti kipróbáltatok már valamilyen jógát? Mi a tapasztalatotok?
Ha ajánlotok helyet, szívesen tesztelem:)

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdjelni.blog.hu/api/trackback/id/tr1511716479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása