Begin to live!

Kezdj élni!

Ősszel a Balatonnál

Csobánc túraajánló nem csak elvetemülteknek

2016. október 25. - kezdjelni

Örök szerelmünk a Balaton-felvidék a tanúhegyekkel, bazaltorgonákkal, kőtengerrel, barlangokkal, és Káli-medencével. Az első alaklomra - amikor biztosan tudtam, hogy beleszerettem a tájba - tisztán emlékszem: az Országos Kék Túra ösvényén bandukoltunk egy kis csapattal Vállusról Lesenceistvánd irányába, amikor a Várvölgy felől érkező országút előtt elénk tárult a tanúhegyek panorámája egy csipet Balatonnal.

Őszinte irigység támadt bennem azok iránt a szőlősgazdák iránt, akiknek itt van birtokuk. Csak kiülnék ide egy pohár borral, és nézném egész nap a tájat.  Azóta persze az egész vidéket bebajártuk gyalog, biciklivel, lakóautóval, lovas szekéren, de nem tudtuk megunni.

Most azoknak szeretnénk tanácsot adni, akik egy kellemes őszi kirándulást terveznek a családjukkal és az alábbi kritériumoknak mind meg kell felelni:

• túraútvonalat keresek, de ne legyen túl hosszú
  • érjünk oda valahová az út végén, azaz legyen célja a kirándulásnak
  • szép legyen a kilátás
  • közel lehessen parkolni
  • gyerekkel is lehessen menni
  • közelben legyen egy jó szállás

Az egyik legizgalmasabb és leguniverzálisabb tanúhegy szerintünk a Csobánc, melynek tetején nem csak csodálatos körpanoráma vár ránk, de még egy várrom is izgalmas játszóterepet kínál.

Ha autóval érkezünk, Gyulakeszin egészen a hegy lábánál parkolhatunk, de a buszmegállótól sem fárasztó idáig elgyalogolni.  A falu közepén a templom mellett kell bemenni a Jókai utcába és földúton végig, amíg lehet.

A hegyre felfelé jó kis kaptatón haladunk, a zöld jelzést követjük, vagy egyszerűen mindig csak felfelé tartunk a szőlők közt. A túrán utunkba kerül a román kori Rossztemplom romja, innentől már a zöld L jelzést kell követnünk a várromhoz tovább felfelé. Érdemes sokszor megállni és gyönyörködni a kilátásban, de szükség is lesz rá a meredek emelkedők miatt. Az út könnyen követhető és jól járható, hiába a szintkülönbség, szerencsére nem hosszú, így mindenki tudja teljesíteni. A hegytető aztán rabul ejt, vigyetek plédet, labdát, frízbit nem fog akaródzni lejönni.

Van itt négy start hely is a siklóernyősöknek így a hegy az extrém sportolóknak is szíve csücske. Mi egyik alkalommal biciklivel mentünk fel - na jó, feltoltuk  bringákat és lefelé zúztunk amennyire a lehetőségünk és a bátorságunk engedte. Sok család sétált aprónéppel, vagy éppen kutyasétáltatók játszottak itt kedvenceikkel. Csúcsidőben ezért elképzelhető, hogy forgalmasabb a hegy, mint ami kívánatos, de ez ne tartson vissza senkit. A kilátás mindenért kárpótol. Látszik innen (teljesség igénye nélkül) a Gulács, Badacsony, Szent György-hegy, Balaton, Szigliget, Gyulakeszi temészetesen, mellette Tapolca, sőt tiszta időben akár Sümeg is.

Szállást akár Tapolcán is találunk, de szívből ajánlom inkább a falu szélén található farmot, Gyula Vezér Lovasbirodalmát. A tulajdonos házaspár vendégszeretete példaértékű, minden első osztályú, amit nyújtanak és az árak is barátiak.  6 főtől már tudunk a szabadtéri kemencében sült finomságaikból kérni ebédre vagy vacsorára, de magunk is elkészíthetjük igazi középkori lakománkat.

A háziasszonynak saját fűszerkertje van, ízesítéshez csak ezekből használ. Tartanak tyúkokat, tehenet és sok más apróállatot a rengeteg ló és 4 kutya mellett.

Lovaglásra, bográcsozásra, sajtkészítésre is van lehetőség és akár egy lovas kocsikázást is megszerveznek nekünk. Sőt, lovas kocsin pincelátogatásokat is ajánlanak, így a jókedv garantált. Helyben kialakítottak saját fürdőszobás szobákat, ami egy lovardában nem feltétlenül megszokott dolog. Így ők komplex szolgáltatást nyújtanak, pár napra bőven tudnak programot szervezni minden vendégüknek.

Kapjátok össze a családot vagy a barátokat és induljatok neki az ősznek!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vg123 2016.10.26. 14:00:43

Az a jó a magyar túrákon, hogy a magasságtól nem lesz légszomja senkinek bármilyen gyorsan megy. Pár száz kilóméterre a határtól néha már vigyázni kell:
Ott akár 2000 méteren is INDULHAT a túra az ottani parkolóból.
És az 1000 méter magasan fekvő falu lakóinak ott nehéz elmagyarázni "Magyarország tetejé"-t.

De kocsma minden hazai faluban van is néhány: a legjobb a kocsma túra.
Egyikből a másikon keresztül a harmadikba.